Missie en visie

Missie

Onze missie is het begeleiden van kinderen om hun eigen persoonlijkheid te ontdekken, kennis en vaardigheden op te bouwen en hun rol in de dynamische en democratische  maatschappij waardig, aardig en vaardig in te vullen. Leren doe je zelf en voor jezelf. De leerkracht begeleidt het kind bij dit proces door een goed inzicht in basisvaardigheden, kennis en attitude van het kind en de volgende stap in de leerlijn te kennen.

Visie

Kinderen ontwikkelen niet lineair, ontwikkeling gaat in sprongen. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen de wereld ontdekken. Deze eigenschappen blijven behouden door een goed onderwijsaanbod en een uitdagende leeromgeving (leerlijnen en materialen). Het belangrijkste doel van onderwijs is het aanbod van de volgende stap: als leerkracht ben je steeds op zoek naar de zone van de naaste ontwikkeling. Dat is het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan doen en wat het kind met hulp kan doen (Vygotsky). De leerkracht weet wat het kind weet en kan en kent de volgende stap in de leerlijn.

Ons onderwijsaanbod richt zich op drie grote pijlers:

  • Het ontwikkelen en ontdekken van de eigen persoonlijkheid (waardig). Dit heeft als doel, dat kinderen zichzelf goed kennen en daarmee goede keuzes voor zichzelf leren maken. Luc Stevens noemt dit autonomie, Gert Biesta noemt dit subjectivatie.
  • Het ontwikkelen van de sociale vaardigheden (aardig). Dit heeft als doel je op een plezierige manier te verhouden tot anderen en je rol in de maatschappij respectvol te kunnen vervullen. Luc Stevens noemt dit relatie, Gert Biesta noemt dit socialisatie.
  • Het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en competenties (vaardig). Dit heeft als doel kinderen voor te bereiden op hun rol in de maatschappij en op de arbeidsmarkt. Luc Stevens noemt dit competentie, Gert Biesta noemt dit kwalificatie.

Als kindcentrum hebben we ten aanzien van de ontwikkeling van kinderen een pedagogische cirkel opgesteld. Dit zijn de waarden waar wij steeds op terugvallen in het maken van keuzes: veiligheid en vertrouwen, betrokkenheid, ontwikkeling en samenwerken. De korte lijnen in de driehoek kind, ouder, school vinden we hierin belangrijk. Een kind moet zich veilig en vertrouwd voelen en betrokken voelen bij de eigen ontwikkeling. Er is aandacht voor de belevenissen, het plezier en de zorgen van het kind.

Er bestaan vele onderwijsconcepten. Er is niet 1 concept het beste, want dan zouden alle scholen dat doen. We spreken in het team over allerlei ontwikkelingen en halen uit gefundeerde vakliteratuur, wat wij goed vinden voor kinderen, waarvan we denken dat kinderen zich daarmee het beste kunnen ontwikkelen. Daarom sluiten wij ons niet bij 1 visie aan, maar pikken we van alles het beste. Daarbij nemen we de schoolpopulatie, de ontwikkeling van het team en onderwijskundige ontwikkelingen mee. De volgende onderdelen geven ons hiervoor richting tijdens visiebesprekingen en worden verder beschreven:

  • de hoofdlijnen van de ontwikkelingen van de afgelopen 4 jaren,
  • het vakmanschap van het team vanuit ‘Goed onderwijs’,
  • de route naar zelfsturend leren vanuit ‘Leren? Dat kan ik zelf! Maar wil je even helpen?’,
  • de rollen van de leerkracht bij zelfsturend leren,
  • partnerschap met ouders vanuit ‘Teambuilding met ouders, CPS’. 

Dit leidt tot een beschrijving naar hoe we dit willen vormgeven in het onderwijs en welke kansen er de komende vier jaren voor ons liggen.